آموزش انتقال مالکیت
انتقال مالکیت
ضرورت انتقال مالکیت در زمان خرید و فروش
اگر میخواهید دستگاه کارکرده (دست دوم) خریداری کنید حتماً باید از فروشنده انتقال مالکیت گرفته و در حضور ایشان، دستگاه را برای سیم کارت خود، با موفقیت فعال سازی نمایید.
در صورتی که دستگاهی را خریداری کنید اما از فروشنده انتقال مالکیت نگیرید و برای سیمکارت خود فعالسازی نکنید، اگر از شناسه (IMEI) دستگاهتان سوء استفاده شود، آنتن دستگاهتان قطع شده و با سیمکارت شما آنتن نخواهد گرفت و شما متضرر خواهید شد.
توجه کنید در مواردی مثل قرض دادن، تعویض سیمکارت و موارد مشابه که خرید و فروشی رخ نداده، نیازی به انتقال مالکیت نیست.
پیش نیاز انتقال مالکیت دستگاه
پیش نیاز این که بتوان دستگاهی را انتقال مالکیت داد این است که ابتدا تحت مالکیت قطعی سیم کارتی درآید. بنابراین، اگر قصد فروش دستگاهی را دارید که پیش از شروع طرح رجیستری روشن بوده، ابتدا به کمک فرآیند افزودن دستگاه، آن را تحت مالکیت سیم کارت خود درآورده و سپس به سیم کارت خریدار انتقال مالکیت دهید.
دریافت هشدار انتقال مالکیت فقط برای سیمکارت دوم
در صورتی که دستگاه دو سیمکارتهای دارید و تحت مالکیت یکی از سیمکارتهای شما قرار دارد و فقط برای سیمکارت دوم آن پیام هشدار انتقال مالکیت با مهلت قطع دریافت کردهاید، باید آموزش تعریف سیمکارت بهرهبردار را ملاحظه نمائید.
جهت انتقال مالکیت دستگاه، ابتدا لازم است تا به سامانه همتا متصل شوید.
از سه روش زیر میتوان با سامانه همتا ارتباط برقرار نموده و فرآیند انتقال مالکیت دستگاه را انجام داد:
- سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
- کد دستوری #۷۷۷۷*
- اپلیکشین همتا
در این آموزش، مراحل انجام فرآیند انتقال مالکیت دستگاه، با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* ارائه میشود.
مرحله یک:
ابتدا باید مالک دستگاه، با سیم کارت خود، کد دستوری #۷۷۷۷* را شمارهگیری نموده و گزینه تماس را انتخاب کند.
مرحله دو:
در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۳، گزینه «انتقال مالکیت» انتخاب شود.
مرحله سه:
در مرحله بعد، پیغامی برای شما نمایش داده میشود که شناسه (IMEI)های تحت مالکیت سیمکارت شما را نمایش میدهد. لازم است تا عدد مربوط به شناسه (IMEI) ای را ارسال کنید که قصد انتقال مالکیت آن را دارید. درصورتیکه هیچ شناسه (IMEI) ای برای شما نمایش داده نشد، میبایست عدد مربوط به گزینه «افزودن دستگاه» یعنی 0 را ارسال کنید و سپس شناسه (IMEI) ۱۵ رقمی دستگاه را بدون هرگونه علامات اضافی (ممیز، خط تیره و …) وارد کنید.
برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش افزودن دستگاه را مطالعه نمایید
مرحله چهار:
در این مرحله لازم است تا شماره سیمکارتی که قصد دارید مالکیت دستگاه را به آن انتقال دهید (یعنی شماره سیم کارت فرد خریدار) را وارد نمایید.
مرحله پنج:
در این مرحله پیغامی برای شما نمایش داده میشود که شناسه (IMEI) دستگاهی که قصد انتقال مالکیت آن را دارید و شماره سیمکارت فرد خریدار را برای شما نمایش میدهد.
درصورتیکه این اطلاعات مورد تائید شماست، عدد ۱ را ارسال کنید.
مرحله شش:
در نهایت پیغامی برای شما نمایش داده میشود که بیانگر ارسال کد فعال سازی از طریق پیامک به شماره سیمکارت فرد خریدار است.
لزوم فعالسازی توسط خریدار
دقت داشته باشید در صورت استفاده از گزینه انتقال مالکیت، که کد فعال سازی با سرشماره HAMTA برای فرد خریدار ارسال گردد. فرد خریدار میتواند با استفاده از کد فعالسازی موجود در پیامک HAMTA، شناسه (IMEI) دستگاه خریداری شده را از طریق فرآیند فعالسازی دستگاه، برای سیمکارت دلخواه خود فعال نماید.